[ HISTORIA FIRMY HONDA]
Założyciel
firmy - Soichiro Honda - urodził się w 1906r w Komyo, niedaleko Hamamatsu.
Był synem kowala. Od swojego ojca uczył się obróbki stali a od swojego
dziadka japońskiej filozofii życia. Już jako mały chłopak interesował
się techniką. Wysłano go do Tokyo, by uczył się fachu mechanika. Tam wkrótce,
wraz ze swoim mistrzem, rozpoczął budowę wyścigowych samochodów. Podczas
II Wojny Światowej produkował pierścienie tłokowe do silników samolotów
wojskowych. Po wojnie sprzedał swoją firmę Toyocie i rozpoczął wędrówkę
po zniszczonym kraju Obserwował ludzi i doszedł do wniosku, że w tym trudnym
czasie ludziom najbardziej potrzebne były małe, silnikowe jednoślady.
Zgromadził zespół pomocników i rozpoczął montaż silników do rowerów. Tak
powstał Honda Technical Research Institute. W 1948r zaczęły powstawać,
w zakładzie przemianowanym na Honda Motor Company, pierwsze własne wyroby.
W 1949r przypadkowo poznał człowieka, który był takim samym jak on perfekcjonistą
i miał identyczny sposób myślenia. Takeo Fujisawa miał również podobne
jak Honda wizje marketingu i dystrybucji. Działali razem przez następne
35 lat. Soichiro Honda zmarł w 1991r zostawiając swoje imperium w pełnym
rozkwicie. W 1951r Honda wprowadziła na rynek swój pierwszy silnik czterosuwowy.
Firmy nie załamał kryzys gospodarczy po wojnie w Korei i w 1958r przedstawiono
bardzo udany model Super Cub z czterosuwem o pojemności 50, 60, 75, 90,
100 lub 110ccm. Ten moped produkowany jest do dzisiaj. Sprzedany został
w ilości 27 milionów egzemplarzy i jest pod tym względem światowym rekordzistą.
W 1959r Honda zadebiutowała w wyścigach, wystawiając trzech kierowców
do niezwykle trudnej imprezy na wyspie Man. Kierowcy zajęli 6, 7 i 8 miejsce,
wygrywając jednocześnie w klasyfikacji zespołowej. Dwa lata później kierowcy
na Hondach zdobyli Mistrzostwo Świata. Do momentu wycofania się z wyścigów
w 1967r Honda zdobyła łącznie 14 tytułów Mistrza Świata. W 1960r Honda
stała się, dzięki eksportowi do Ameryki i Europy, największym producentem
motocykli na kuli ziemskiej. Kiedy w 1967r firma przedstawiła model CB750,
stało się jasne, że dla imperium Hondy nie ma granic. Twórca tego imperium
przykładał szczególną uwagę do jakości swoich produktów. Wysoką niezawodność
potwierdzały liczne długodystansowe testy, codzienne obserwacje użytkowników
oraz sukcesy sportowe w trudnych warunkach rywalizacji. Ilość wyprodukowanych
motocykli w 1998r przekroczyła 100 milionów sztuk. Cztery główne światowe
oddziały istnieją w Japonii, obu Amerykach, Azji i Europie. Obecnie roczna
produkcja motocykli Hondy przekracza 5.000.000 maszyn. Jest światowym
liderem wśród producentów.
- 1951 Honda przedstawia
swój cichy, niezawodny czterosuwowy silnik z rozrządem OHV w momencie,
gdy staje się jasne, że nad przyszłością hałaśliwych i trujących dwusuwów
gromadzą się czarne chmury. Kiyoshi Kawashima, późniejszy prezydent
Hondy, w motocrossie w górach Hokone ukazał jego wyższość nad dwusuwami.
- 1958 Wprowadzenie
do produkcji czterosuwowego motocykla Cub C100 o pojemności 50 ccm.
Japonia produkuje rocznie 750 tys. motocykli i konkurencja zaczyna być
ostra. Zmuszona do eksportu, Honda przedstawia pierwszy motor z dwoma
wałkami rozrządu w głowicy Dream C70 o pojemności silnika 247 ccm oraz
dla szybko rozwijających się krajów rejonu Pacyfiku i dalekiej Azji
- Super Cub. Pierwszy 50 ccm Super Cub posiada dużą moc 4, 5 KM uzyskaną
dzięki badaniom nad procesem spalania i wzrostem mocy. Elektryczny rozrusznik
i odśrodkowe sprzęgło pozwala na łatwą jazdę. Doceniają to niedoświadczeni
użytkownicy, dla których jest to pierwszy w życiu pojazd. Super Cub
z jego chłodzonym powietrzem czterosuwowym silnikiem o pojemności 50
ccm nie jest drogi i jest dobrej jakości. Motor posiada ramę z tłoczonej
blachy stalowej, tylne wleczone wahacze i resorowane koło przednie na
krótkim wahaczu pchanym. Głębokie błotniki i duże koła czynią go idealnym
na zakurzone drogi. Prawie nie zmieniony, sprzedaje się z silnikiem
50, 75 i 90 ccm.
- 1961 Honda demonstruje
technologię budowy światowych motocykli. Pierwsze zwycięstwo w wyścigu
Isle of Man Tourist Trophy.
- 1966 Fabryczny
zespół wyścigowy Hondy wygrywa Motocyklowe Mistrzostwa Świata Producentów
w klasie 50, 125, 250, 350 i 500 ccm. Po raz pierwszy jedna firma wygrała
klasyfikację we wszystkich 5 klasach w jednym roku.
- 1969 Motocykl-marzenie,
Dream CB 750 Four. Znakomity, czterocylindrowy, chłodzony powietrzem,
poprzecznie umieszczony silnik z rozrządem OHC, jakby żywcem przeniesiony
z torów wyścigowych. Pierwszy model wielocylindrowych silników ery "dużych
motocykli". Zaprojektowany na bazie światowych doświadczeń wyścigowych,
wkrótce stał się pierwszym masowo produkowanym sportowym motocyklem.
Technologia Hondy i mistrzowskie silniki czynił zeń niezwykłą perełkę
wśród innych motocykli. W odczuciu klientów silnik odznaczający się
tak pięknym wyglądem zewnętrznym wewnątrz musi być jeszcze lepszy.
- 1983 Wprowadzenie
w motocyklach mechanizmu zwanego REV. W głowicach z czterema zaworami
na cylinder poruszany hydraulicznie tłoczek w dźwigienkach zaworowych
odłączał napęd jednego zaworu ssącego i jednego wydechowego, zapewniając
lepsze napełnianie i osiągi silnika na niskich obrotach. Układ ten po
raz pierwszy przedstawiono na wystawie w Tokio w listopadzie, a w produkcji
seryjnej pojawił się w modelu CBR 400F w grudniu tego roku.
- 1991 Honda wypuszcza
super motocykl NR 750 z owalnymi tłokami sprzedawany za cenę sportowej
NSX. Owalny tłok wydawał się być zbyt oryginalnym rozwiązaniem technicznym.
Angielski dziennikarz LJK Setright określił ten fakt słowami "... historyczny
wypadek" oraz "... wyrób wyścigowej technologii, który burzy naturalny
postęp techniczny poprzez możliwość obejścia limitu ilości cylindrów
silnika". Tradycyjne silniki 4-suwowe miały małe szanse współzawodniczenia
z dominującymi w wyścigach silnikami 2-suwowymi. Nasunęło to inżynierom
Hondy pomysł stworzenia niekoniecznie okrągłego tłoka. Ograniczeni 36
mm skokiem ttoka i narzuconą przepisami ilością 4 cylindrów, zdecydowali
się na stworzenie owalnego cylindra z dwom.. komorami spalania, tj.
ośmiu komór w silniku. Choć silnik posiadał tylko cztery tłoki i cylindry,
w zasadzie był małym silnikiem V8. Drogowa wersja V 4 NR 750. Każdy
owalny tłok posiadał dwa tytanowe korbowody i głowice z podwójną ilością
komór spalania, świec, zaworów i wtryskiwaczy, w porównaniu do zwykłego
silnika V-4. Silnik ten osiągał 125 KM mocy przy obrotach 14 tys. na
min. Magnezowe koła, aluminiową ramę uzupełniono kompozytem z włókien
węglowych, pojedynczy wahacz tylny i odwrócony widelec przedni przejęto
wprost z crossowych modeli Honda klasy enduro.
- 1994 Pierwszy
eksperymentalny odrzutowiec Honda MH-02 o konstrukcji całkowicie kompozytowej.
|