motocykle_logo.jpg (6797 bytes)

MOTOCYKLE.DOMECZEK

Pierwsza Prawdziwa Strona Dla Motocyklistów

motocykle_logo.jpg (6797 bytes)

POWRÓT >>>


stat4u

TOP 100 - najlepszych stron motocyklowych

 

POGODA
Chcesz pojezdzic w weekend sprawdz aktualne pogode
UWAGA !!!!!
Chcesz znalezc opis konkretnego motocykla pisz niezwłocznie a opis pojawi sie w ciągu kilku dni !!!!!

LISTA MAILINGOWA

Jeżeli chcesz być powiadamiany o nowościach na stronie wpisz swój adres e-mail, zaznacz opcję 'Dodaj' i wciśnij przycisk "OK".

E-mail:

Dodaj adres
Usuń adres

 

BMW K100 i K75

Pierwszy model K100 pojawił się w 1983 roku i był jak na owe czasy modelem dość spóźnionym ponieważ japończycy już dysponowali motocyklami typu boxer chłodzonymi cieczą. Jednak nowy model posiadał zupełnie inne źródło napędu: czterocylindrowy czterosuwowy silnik, chłodzony cieczą w układzie leżącym. Pomysł był przedni, bowiem znacznie obniżono środek ciężkości i bardzo ułatwiono czynności obsługowe. Dostęp do silnika był bardo ułatwiony, jednak reszta podzespołów zajmowała tyle miejsca że zbiornik paliwa trzeba było umieścić bardzo wysoko. Wraz ze zbiornikiem wysoko znalazła się również kanapa (co bardzo krytykowano).

BMW K100 zbudowano zgodnie z zasadą Compact Drive System. Znaczyło to tyle co zblokowanie silnika z wałem napędowym poprzez jednoramienny wahacz wleczony podparte centralnym elementem resorująco - tłumiący. Wszystkie te elementy były jedną całością tworzącą strukturę nośną pojazdu. K100 zasłużył na pochwały ze względu na zastosowanie nowatorskich rozwiązań. Oprócz chłodzenia cieczą miał dwa wałki rozrządu w głowicy i wtrysk paliwa . Ten ostatni zapewnił możliwość zastosowania katalizatora. Wkrótce oferowano także system ABS. Jednak pośpiech przy konstruowaniu motocykla i chęć dogonienia japończyków spowodował przeoczenie kilku elementów które zaowocowały usterkami. Pierwszą była pompa paliwa która niezbyt wydajnie pracowała, ulegał również awarią filtr paliwa który po prostu pękał, czego objawem jest spadek mocy silnika.

Kolejnym mankamentem był szyna napinacza łańcucha rozrządu który po przebiegu 50 tyś km nadawał się do wymiany. Poza tym korodowały połączenia elektryczne i pękały centralne podstawki (poprawiono je w 1984r) Bardzo szybko pojawiły się wycieki z przekładni głównej, pompy cieczy i spod pokrywy zaworów. Bardzo szybko uległy również uszkodzenia włączniki światła sto oraz szybko zużywały się simmeringi w teleskopach. Drobne mankamenty elementów mechanicznych i instalacji elektrycznej nie mogły jednak przesłonić ogólnej trwałości motocykla. Przebiegi rzędu 150 000 km nie stanowią dla K100 problemu . Znane są przypadki przebiegu ponad 300 000 km. Większość wad wyeliminowano w egzemplarzach produkowanych po 1988 roku. Na uznanie zasługuje wysoki komfort jazdy.

Dwa lata po wprowadzeniu K100 BMW zdecydowała się na prezentacje nowego modelu. Tym razem był to motocykl o pojemności 750 ccm również z leżącym blokiem cylindrów jednak tym razem zamiast czterech cylindrów zastosowano trzy. W celu zmniejszenia drgań zastosowano wałek wyrównujący który świetnie wywiązywał się ze swego zadania, a silnik charakteryzował się spokojną bezwibracyjna pracą. Poza tym K75 był bardziej lekki zwrotny i lżejszy. Po pojawieniu się modeli K75 i K75 C (z małą owiewką) w 1986 roku zaprezentowano model K75S z dużą mocowaną owiewką do ramy, twardszym elementem resorującym, krótszym skokiem zawieszenia, szerszą oponą i nowym tylnym hamulcem (tarcza zamiast bębna). W 1988 roku obniżono wysokość siodła z 810mm do 750mm, a także wprowadzono modele o mocy 50 KM.

Pod koniec 1990 roku wprowadzono model K75RT z dużą owiewką do tzw "dużej turystyki". Sezon 1993 przyniósł kolejne zmiany między innymi obręcze kół ze stopów lekkich, nowe japońskie widelce teleskopowe firmy Showa i seryjnie montowane światła awaryjne. Źródło napędu i cały układ konstrukcyjny K75 jest prawie identyczny jak w K100. Nic więc dziwnego że 750 wykazuje podobne przypadłości jak model 1000. Dotyczy to przede wszystkim pęknięcia filtra paliwa i nieszczelności pompy cieczy chłodzącej. Poza tym K75 nagminnie niszczy swiece zapłonowe. Przy zakupie używanych modeli warto sprawdzić stan tarczy hamulcowych ponieważ sportowa jazda powoduje wichrowanie się ich, o czym daje znać pulsacja dźwigni hamulca podczas hamowania. Motocykle BMW serii K są godne polecenia, charakteryzują się dużą trwałością , niskim zużyciem paliwa i bezobsługowym wałem kardana, to dobry towarzysz w codziennej eksploatacji i na długich trasach.

DANE TECHNICZNE w nawiasach K75

SILNIK: Czterocylindrowy (trzycylindrowy) , rzędowy; czterosuwowy, chłodzony cieczą. Rozrząd typu DOHC, 2 zawory na cylinder, wtrysk paliwa BOSH LE jetronic, rozrusznik elektryczny, średnica cylindra/skok tłoka 67/70 mm, pojemność skokowa 987 (750) cm^3, stopień sprężania 9:1. Moc maksymalna 90 (75) KM przy 8000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 86 (68) Nm przy 6000 obr/min
PRZENIESIENIE NAPEDU: Jednotarczowe sprzęgło suche, pięciostopniowa skrzynia biegów, wał napędowy.
PODWOZIE: Stalowa rama grzbietowa, silnik jako element nośny, widelec teleskopowy o
średnicy rur nośnych 41,4mm , wahacz jednoramienny
wleczony stalowy podparty centralnym
elementem resorująco - tłumiącym. Hamulce: przód-dwie tarcze o średnicy 285mm tył- tarcza 285 lub bęben o średnicy 200mm. Ogumienie: przód - 120/90 H 18, tył - 130/90 V 17
WYMIARY I MASY: Długość całkowita 2220 mm
Rozstaw osi 1516mm
Wysokość siodła 810mm,
pojemność zbiornika paliwa 21dm^3, masa
własna (gotowy do drogi) 243 (228) kg
OSIAGI: Prędkość maksymalna 200 (195)km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4.2 (5.3)s, średnie zużycie paliwa 6,5 litra na 100 km.

DANE EKSPLOATACYJNE

Przegląd techniczny co 15 000 km wymian1 oleju silnikowego co 7500 km.
Wymiana filtru olejowego co 7500 km.
Olej silnikowy 20 W 50 (3,75 litry).
Olej w zawieszeniu przednim SAE 10 po 260 cm ^3 w każdej goleni
Olej w skrzyni biegów co 15000 km SEA 90 (0,85l)
Olej w przekładni głównej co 15000 SEA 90 ( 0,26l)
Świece zapłonowe BOSH X 5 DC
Akumulator 12 V 20 Ah.
Luz zaworowy co przy zimnym silniku: ssące 0,15-0,20mm , wydechowe
0,25-0,30mm.