MOTOCYKLE.DOMECZEK Pierwsza Prawdziwa Strona Dla Motocyklistów |
||||
|
POGODA LISTA MAILINGOWA Jeżeli chcesz być powiadamiany o nowościach na stronie wpisz swój adres e-mail, zaznacz opcję 'Dodaj' i wciśnij przycisk "OK". |
|||
KAWASAKI GPZ 500 Kawasaki GPZ 500 narodził się wraz z powstaniem przełomowego modelu tej firmy jakim był GPZ 900. Wskazuje na to konstrukcja silnika GPZ 900 która jakby żywcem została przekrojona na pół, dzięki czemu powstał dwucylindrowiec, niezwykle nowoczesny i nadzwyczaj sprawny i który posłuży do jako źródło napędu do sportowo turystycznej GPZ 500S.W układzie zasilania znalazły się gaźniki z modelu GPZ1000 RX. Sam silnik mimo już piętnastoletniej kariery można uznać za jednostkę wciąż nowoczesną.Silnik ma wał korbowy z czopami korbowodowym przesuniętymi o kąt 180 stopni, dwa wałki rozrządu oraz po cztery zawory na cylinder, znalazł się również wałek wyrównujący zmniejszający drgania dwucylindrowca. Nie zapomniano o chłodzeniu cieczą które mimo utrzymywania stałej temperatury silnika tłumiło mechaniczne hałasy. Kawasaki GPZ od strony użytkowej jest konstrukcją bardziej sportową niż turystyczną. Wąski zwrotny i szybki, znakomicie prowadzi ię po prostej a z dziecinną łatwością pokonuje zakręty, owiewki zapewniają komfortowa podróż przy prędkościach 140-15- km/h. GPZ 500 występowała w kilku wersjach silnikowych najmocniejsza wersja 60 konna osiąga prędkość 200 km/h. Drugą wersją była nieco słabsza jednostka o mocy 50 KM, natomiast najsłabsza wersja była zdławiona do 27 koni mechanicznych. Wszystkie ograniczenia mocy uzyskano tylko i wyłącznie na wskutek zmian konstrukcyjnych w gaźnikach i tak w wersji 50 konnej przetłoczono pokrywy zaworów co ograniczyło skok przepustnicy natomiast w wersji 27 konnej na przepustnicach wywiercone zostały 4 otwory które skutecznie zmieszają podciśnienie w gaźnikach przez co nie można w pełni wykorzystać przelotu gaźników. Poza tym gaźnik wersji 27 konnej nie różni się niczym od wersji 60 konnej. Pierwszą wersje GPZ500 przedstawiono w 1986 roku i od razu po rozpoczęciu sprzedaży wyszły na jaw wady. A dotyczyły one przedniej tarczy hamulcowej pracującej z dwutłoczkowymi zaciskiem ,układ ten nie miał odpowiedniej skuteczności dlatego od 1988 roku GPZ 500 S miały podwójną tarcze hamulcową z dwoma jednotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi. Następne zmiany nastąpiły dopiero w 1994 roku wtedy to przygotowano zmodyfikowaną wersje GPZ500 S oczywiście modyfikacje dotyczyły głównie owiewek i kanapy zmieniono przednie koło na 17 calowe i zastosowano tylny hamulec tarczowy. Przednie tarcze otrzymały dwutłoczkowe zaciski a układ wydechowy doczekał się nowych tłumików. Mimo tych zmian nadal narzekano na lusterka wsteczne które miały zbyt krótkie wysięgniki. Kawasaki GPZ 500S zwany wilkiem w owczej skórze a to dlatego ze motocykl jest dynamiczny, zwrotny i ekonomiczny podwozie zapewnia komfort podróżowania i pozwala na pełne wykorzystanie możliwości silnika. Wśród wad można by było wymienić zbyt mało wygodne miejsce dla pasażera a zwłaszcza zbyt wysokie umieszczenie podnóżków ponadto skuteczność przedniego hamulca gwałtownie spada po obciążeniu motocykla dwoma osobami i bagażem. Od strony trwałości pięćsetka wypada bardzo dobrze, silnik niema istotnych wad jednak trzeba uważać by nie eksploatować go na wysokich obrotach gdy jest jeszcze zimny ponieważ prowadzi to do uszkodzenia rozrządu. Trzeba również dbać o odpowiednie naciągnięcie łańcucha ponieważ zbyt silne może spowodować uszkodzenie łożyska na wałku zdawczym, nie powinny też dziwić szybka korozja tłumików i układu wydechowego.
DANE TECHNICZNE
DANE EKSPLOATACYJNE
|