motocykle_logo.jpg (6797 bytes)

MOTOCYKLE.DOMECZEK

Pierwsza Prawdziwa Strona Dla Motocyklistów

motocykle_logo.jpg (6797 bytes)

POWRÓT >>>


stat4u

TOP 100 - najlepszych stron motocyklowych

 

POGODA
Chcesz pojezdzic w weekend sprawdz aktualne pogode
UWAGA !!!!!
Chcesz znalezc opis konkretnego motocykla pisz niezwłocznie a opis pojawi sie w ciągu kilku dni !!!!!

LISTA MAILINGOWA

Jeżeli chcesz być powiadamiany o nowościach na stronie wpisz swój adres e-mail, zaznacz opcję 'Dodaj' i wciśnij przycisk "OK".

E-mail:

Dodaj adres
Usuń adres

 

KAWASAKI GPZ 500

Kawasaki GPZ 500 narodził się wraz z powstaniem przełomowego modelu tej firmy jakim był GPZ 900. Wskazuje na to konstrukcja silnika GPZ 900 która jakby żywcem została przekrojona na pół, dzięki czemu powstał dwucylindrowiec, niezwykle nowoczesny i nadzwyczaj sprawny i który posłuży do jako źródło napędu do sportowo turystycznej GPZ 500S.W układzie zasilania znalazły się gaźniki z modelu GPZ1000 RX. Sam silnik mimo już piętnastoletniej kariery można uznać za jednostkę wciąż nowoczesną.Silnik ma wał korbowy z czopami korbowodowym przesuniętymi o kąt 180 stopni, dwa wałki rozrządu oraz po cztery zawory na cylinder, znalazł się również wałek wyrównujący zmniejszający drgania dwucylindrowca. Nie zapomniano o chłodzeniu cieczą które mimo utrzymywania stałej temperatury silnika tłumiło mechaniczne hałasy. Kawasaki GPZ od strony użytkowej jest konstrukcją bardziej sportową niż turystyczną. Wąski zwrotny i szybki, znakomicie prowadzi ię po prostej a z dziecinną łatwością pokonuje zakręty, owiewki zapewniają komfortowa podróż przy prędkościach 140-15- km/h. GPZ 500 występowała w kilku wersjach silnikowych najmocniejsza wersja 60 konna osiąga prędkość 200 km/h. Drugą wersją była nieco słabsza jednostka o mocy 50 KM, natomiast najsłabsza wersja była zdławiona do 27 koni mechanicznych. Wszystkie ograniczenia mocy uzyskano tylko i wyłącznie na wskutek zmian konstrukcyjnych w gaźnikach i tak w wersji 50 konnej przetłoczono pokrywy zaworów co ograniczyło skok przepustnicy natomiast w wersji 27 konnej na przepustnicach wywiercone zostały 4 otwory które skutecznie zmieszają podciśnienie w gaźnikach przez co nie można w pełni wykorzystać przelotu gaźników. Poza tym gaźnik wersji 27 konnej nie różni się niczym od wersji 60 konnej. Pierwszą wersje GPZ500 przedstawiono w 1986 roku i od razu po rozpoczęciu sprzedaży wyszły na jaw wady. A dotyczyły one przedniej tarczy hamulcowej pracującej z dwutłoczkowymi zaciskiem ,układ ten nie miał odpowiedniej skuteczności dlatego od 1988 roku GPZ 500 S miały podwójną tarcze hamulcową z dwoma jednotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi. Następne zmiany nastąpiły dopiero w 1994 roku wtedy to przygotowano zmodyfikowaną wersje GPZ500 S oczywiście modyfikacje dotyczyły głównie owiewek i kanapy zmieniono przednie koło na 17 calowe i zastosowano tylny hamulec tarczowy. Przednie tarcze otrzymały dwutłoczkowe zaciski a układ wydechowy doczekał się nowych tłumików. Mimo tych zmian nadal narzekano na lusterka wsteczne które miały zbyt krótkie wysięgniki. Kawasaki GPZ 500S zwany wilkiem w owczej skórze a to dlatego ze motocykl jest dynamiczny, zwrotny i ekonomiczny podwozie zapewnia komfort podróżowania i pozwala na pełne wykorzystanie możliwości silnika. Wśród wad można by było wymienić zbyt mało wygodne miejsce dla pasażera a zwłaszcza zbyt wysokie umieszczenie podnóżków ponadto skuteczność przedniego hamulca gwałtownie spada po obciążeniu motocykla dwoma osobami i bagażem. Od strony trwałości pięćsetka wypada bardzo dobrze, silnik niema istotnych wad jednak trzeba uważać by nie eksploatować go na wysokich obrotach gdy jest jeszcze zimny ponieważ prowadzi to do uszkodzenia rozrządu. Trzeba również dbać o odpowiednie naciągnięcie łańcucha ponieważ zbyt silne może spowodować uszkodzenie łożyska na wałku zdawczym, nie powinny też dziwić szybka korozja tłumików i układu wydechowego.

DANE TECHNICZNE

  • SILNIK: Dwucylindrowy, rzędowy, czterosuwowy, chodzony cieczą. Rozrząd typu DOHC, cztery zawory na cylinder, dwa gaźniki Keihin o średnicy przelotu 34 mm, rozrusznik elektryczny, Średnica cylindra/skok tloka 78/58 m, pojemnść skokowa 498^3, stopień sprężania 10,8:1 Moc maksymalna 20kW (27KM) przy 8500 37kW (50KM) przy 9300 i 44 kW (60KM) przy 9800 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 29,40,45 Nm przy 4300,8000,8500 obr/min.
  • PRZENIESIENIE NAPEDU: Przełożenie wstępne kołami zębatymi, wielotarczowe sprzęgło w kąpieli olejowej, sześciostopniowa skrzynia biegów, łańcuch rolkowy typu o-ring.
  • PODWOZIE: rama zamknięta podwójna z rur stalowych, widelec teleskopowy o średnicy rur nośnych 36 mm i skoku 140mm, Tył: wahacz wleczony podparty centralnym elementem resorująco-tłumiącym . Hamulce: przód- pojedynczy tarczowy o średnicy 280 mm(od 88roku podwójny tarczowy), tył: bębnowy 160mm od 94 roku tarcza Ogumienie: przód - 100/90 H 16 od 94 roku 110/70 H 17, tył - 120/90 H 16 od 94 roku 130/70 V 17.
  • WYMIARY I MASY: Długość całkowita 2125 mm, rozstaw osi 1440mm, wysokość siodła 770mm, pojemność zbiornika paliwa 18 dm^3, masa własna(gotowy do drogi) 1966 kg, dopuszczalna masa całkowita 380 kg.
  • OSIĄGI: Prędkość maksymalna (27KM)154 km/h (50KM) 177km/h (60KM) 195 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,7 , 5,6 i 5,0 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,2-6,8 litra na 100 km

DANE EKSPLOATACYJNE

  • Przegląd techniczny co 5000 km
  • Wymiana oleju wraz z filtrem co 10000 km
  • Olej silnikowy 20 W 40 3 litry
  • Olej teleskopowy 10 W 20 245 ccm w każdej goleni
  • Luz zaworowy przy zimnym silniku ssące 0,13-0,18mm wydechowe 0,18-0,23mm
  • Świece zapłonowe NGK DR 8 ES
  • Odstęp na elektrodach świec 0,6-0,7 mm
  • Ciśnienie w ogumieniu: przód 2,0 z tyłu 2,2 at (z pasażerem 2,2/2,5).