MOTOCYKLE.DOMECZEK Pierwsza Prawdziwa Strona Dla Motocyklistów |
||||
|
POGODA LISTA MAILINGOWA Jeżeli chcesz być powiadamiany o nowościach na stronie wpisz swój adres e-mail, zaznacz opcję 'Dodaj' i wciśnij przycisk "OK". |
|||
KAWASAKI VN 1500 VULCAN Kawasaki Vulcan (bo tak nazywa się go w Stanach Zjednoczonych) po raz pierwszy pojawił się pod koniec 1986 roku i od razu wzbudził wiele pozytywnych emocji zwłaszcza pojemności silnika 1500 cm^3 i pozbawienie go wszelkich zbędnych rzeczy co upodobniało go do klasycznych konstrukcji Harleya-Dawidsona. Jednak podobieństwo do HD kończyło się na różnicach w technice.Kawasaki VN wyposażony był w najnowszą techniką. Klasycyzmu było tylko tyle ile można było wychwycić wzrokiem natomiast cały motocykl podporządkowany był dobrej dynamice, odpowiedniej trwałości i bez awaryjności oraz ograniczeniu do minimum czynności obsługowych. Pierwszym odstępstwem od wzorca HD był rozstawienie cylindrów pod kątem 50 stopni. Chłodzenie silnika odbywało się za pomocą cieczy natomiast drgania jednostki napędowej redukował wałek wyrównujący. W głowicach znajdowały się po dwa wałki zaworowe otwierające po 4 zawory, elektronika dbała o podwójny zapłon na każdym cylindrze (po dwie świece zapłonowe). Zredukowanie prac serwisowych dawał też wał kardana w układzie napędowym oraz regulacja luzów zaworowych w sposób hydrauliczny. Za największą zaletę Vulcana uznaje się powszechnie bardzo mocny, nieprawdopodobnie elastyczny silnik. Jego moment obrotowy jest tak duży i uzyskiwany przy tak niskich obrotach ze do jazdy wystarcza mu czterobiegowa skrzynia biegów. Już od 30 km/h można dynamicznie przyspieszać na ostatnim biegu . moc niema tu zasadniczego znaczenia. Najlepszym tego dowodem jest fakt ze we wszystkich wersjach (27, 34, 50, 60 i 70 KM) odczucia podczas jazdy są bardzo podobne a różnice widać tylko przy prędkościach maksymalnych. Pochwały zbiera także bardzo skuteczne hamulce stanowiące słaby punkt chopperów. Ale Vn-1500 ma też i swoje słabe strony. Pierwszą z nich jest wysokie zużycie oleju silnikowego sięgające nawet 1,5 l na 1000 km a egzemplarze schodzące poniżej 1 l należa do rzadkości. Na szczęście duży apetyt na środek smarny nie wpływa na trwałość jednostki napędowej. Przebiegi rzędu 100 000 km nie są problemem dla Vulcana. Krytykowano również zawieszenie , a zwłaszcza tylne które wykazuje duże zdolności do dobijania. Sa oczywiście bardzo komfortowe ale mają miękką charakterystykę. Często się zdążają kłopoty ze sprzęgłem wynikające ze złego doboru materiałów stalowych i ciernych płytek. Wadę tę poprawiono dopiero w 1994 roku. VN-15 mogą też pojawić się przerwy w dostarczaniu paliwa za co odpowiedzialne jest załamany przewód odpowietrzający. Nagminnie pękają także mocowania rurowych osłon silnika. szkodzenie łożyska na wałku zdawczym, nie powinny też dziwić szybka korozja tłumików i układu wydechowego. DANE TECHNICZNE
DANE EKSPLOATACYJNE
|