MOTOCYKLE.DOMECZEK Pierwsza Prawdziwa Strona Dla Motocyklistów |
||||
|
POGODA LISTA MAILINGOWA Jeżeli chcesz być powiadamiany o nowościach na stronie wpisz swój adres e-mail, zaznacz opcję 'Dodaj' i wciśnij przycisk "OK". |
|||
YAMAHA FJ 1100 / 1200 Pierwszy model FJ o pojemności 1100 pojawił się w 1984 rok. Był to motocykl jak na owe czasy sportowy a to dzięki niezwykle atrakcyjnej linii nadwozia i znakomitych osiągach. Jednak jak to w praktyce bywa sportowy temperament połączono z turystycznymi walorami. Model FJ skonstruowano praktycznie od podstaw jednak konstrukcję silnika oparto o jednostkę napędową pochodząca i słynącą z niezawodności i trwałości z Yamahy XS 1100. Zasadniczą modernizacja było zastosowanie 16 zaworowej głowicy (podniosła się moc maksymalna do 125 KM gdzie XS 1100 osiągał 95 KM). W 1986 roku rozwiercono cylindry do 1200 moc wówczas wzrosła do 128KM i poprawił się moment obrotowy. Dzięki temu zabiegowi Yamaha jedzie płynnie już od 2000 obrotów!.Mimo chłodzenia powietrzem jednostka napędowa nie wykazywała tendencji do przegrzewania się. W utrzymywaniu odpowiedniej temperatury pomagała bardzo wydajna chłodnica oleju. Silnik w zakresie od 4000 do 6000 obrotów na minutę emituje dość duże i dokuczliwe wibracje które dają się odczuć mimo grubych gumowych osłon na podnóżkach i manetkach, natomiast w miejscu mocowania elementów plastikowych pojawiały się szybko pęknięcia. Rozpadały się wewnętrzne przegrody tłumika wydechu. Wyraźna poprawa nastąpiła w 1991 kiedy to jednostkę napędową uspokojono wprowadzając gumowe elementy w miejscu mocowania silnika. Silnik niema praktycznie żadnych słabych punktów i osiąga bezproblemowo przebiegi rzędu 100 tyś kilometrów znane są także częste przebiegi bez awarii i remontu ponad 200 tyś kilometrów. W każdym razie trzeba się liczyć z częstymi (co 30 tyś km) wymianami tarcz sprzęgłowych. Eksploatacja silnika w sposób sportowy przynosi efekt szybkiego zużywania się tłoków i pierścieni owocuje to dużym zużyciem oleju. Motocykl prowadzi się bardzo pewnie i jest bardzo zwrotny jak na klasę 1000. Nie wpada w drgania nawet przy prędkościach zbliżonych do maksymalnych. Do 1988 r montowano obręcze kół jezdnych o średnicy 16 cali ale efekt prostowania motocykla podczas hamowania na zakrętach zmusił konstruktorów do zmiany obręczy na 17-to calowe (od 1988r). Ciekawostką może być wiadomość ze od 1991 roku można było zamówić elektroniczno - hydrauliczny układ hamulcowy ABS. Trwałość elementów podwozia w FJ nie dorównuję silnikowi, przy dłuższych przebiegach należy się liczyć z wymianą łożysk kół jezdnych podobnie sprawa ma się z uszczelniaczami teleskopowymi (wymiana co 20-30 tyś km) Yamaha 1100/1200 to motocykl ze wszech miar godny polecenia. Trwały, niezawodny, wygodny (także dla pasażera), dynamiczny i ekonomiczny (średnie zużycie paliwa przy spokojnej jeździe to 6,5 litra na 100 km). DANE TECHNICZNE
DANE EKSPLOATACYJNE
|