MOTOCYKLE.DOMECZEK Pierwsza Prawdziwa Strona Dla Motocyklistów |
||||
|
POGODA LISTA MAILINGOWA Jeżeli chcesz być powiadamiany o nowościach na stronie wpisz swój adres e-mail, zaznacz opcję 'Dodaj' i wciśnij przycisk "OK". |
|||
YAMAHA FZ 750
Yamaha FZ 750 oprócz pięciu zaworów na cylinder i mocy 100 KM szokowa la także innymi rozwiązaniami min. Pochylenie bloku cylindrów pod kątem 45 stopni, proste opadowe kanały ssące, blok silnika o szerokości 415 mm i waga silnika zaledwie 70 kg , chłodzenie cieczą. Organicznie wysokości silnika (pochylenie bloku) pozwoliło obniżyć środek ciężkości co pozwoliło lepiej go wyważyć. Również to pochylenie umożliwiło zastosowanie opadowych gaźników (straty dolotu zredukowano do minimum).
Możliwości silnika FZ były bardzo dobre po założeniu zestawów tiunnigowych silnik osiągał moc 120 do 130 KM !! Jednak najbardziej majestatyczną konstrukcją tego silnika była głowica cylindrów z bardzo zwartymi komorami spalania. Każda z nich miała 3 zawory ssące i 2 wydechowe, każdy ważący ok. 20 gramów. Każdy zawór ustawiony był pod innym kątem i każdy obsługiwany przez oddzielną krzywkę poprzez szklankowe popychacze. Regulacja zaworów była bardzo skomplikowaną jednak fabryka przewidziała taką raz na 42 000 km . Trudniejszą produkcje rekompensowała dynamika silnika , dzięki niskim masą w głowicy silnik był szybkobieżny a 3 zawory ssące lepiej napełniały komory spalania. W efekcie uzyskano bardzo korzystny przebieg charakterystyk momentu obrotowego i mocy. Silnik już od 2000 obr/min pozwala sprawnie przyspieszać a od 4000 obr/min jego możliwości zapierają dech w piersiach. Pod względem wzornictwa FZ 750 pozostała związana z duchem lat 80, jednak w świadomości nabywców z supersportowego motocykla stała się motocyklem turystyczno-sportowym i ze względu na dość konfortowe zawieszenie , szeroką kierownicę . oczywiście po przyzwyczajeniu się do dosyć twardej kanapy i narzekań pasażerki której wzrost przekracza 160 cm. Jedna z wad yamahy FZ 750 była zbyt wąska tylna opona (130 mm ) niedodawało to motocykowi sportowego ducha jednak ułatwiało wchodzenie w zakręty przy użycu malej siły. Wśród wad można by wymienić jeszcze zbyt duza masę i stosunkowo przeciętne hamulce oraz duże złużycie paliwa. W 1989 roku Yamahę FZ 750 zmodyfikowano nowy model otrzymał pełną owiewkę, nowe trój szprychowe koła w tym przednie już 17 calow, hamulce tarczowe z modelu FZR1000 poszerzono tylną opone do 140mm i zastosowano układ wydechowy 4 w 1. DANE TECHNICZNE
|