YAMAHA XJ 550
550-tka
była atrakcyjniejsza głównie cenowo (napęd wałem Kardana zastąpiono łańcuchem)
choć również mniejsza masa własna przyczyniła się do poprawy własności
jezdnych - zwłaszcza w mieście oraz krętych, wąskich drogach. Nawet jazda
z pasażerem i ciężkim bagażem potrafi sprawić wiele radości - kierowany
przez doświadczonego kierowcę, ten 50-konny motocykl potrafi objechać
niejeden bolid. Zadziwiająca zwrotność oraz niska masa własna budzi sympatię
płci pięknej. Również zawodowców - na przykład kurierów firm doręczycielskich
w wielu krajach. Połączenie pozytywnych cech podwozia z niezawodnym i
trwałym silnikiem przyczyniło się do sukcesu handlowego tej, najmniejszej
z rodziny XJ, Yamahy. Produkowano ją w latach 1981-1985, a zakończenie
jej produkcji nastąpiło w wyniku zmniejszenia zainteresowania klasą średnią
w połowie lat '80, co zmusiło firmę do ograniczenia asortymentu i postawienia
wszystkiego na jedną kartę - nową XJ 600, która produkowana jest do dzisiaj
ze zmienionym silnikiem i innej stylizacji. Xj-550 oferuje nabywcy więcej,
niż mógłby się spodziewać po jej niepozornym, klasycznym wyglądzie. W
momencie wprowadzania na rynek była jedną z najszybszych w swej klasie;
w 1981 roku prędkość 195 km/h z 550 kubików była nie lada wyczynem. Również
przyspieszenie miała więcej niż zadowalające i są lepsze niż niektórych
większych motocykli. Najprawdopodobniej duży wpływ na osiągi miało zastosowanie
(podobnie jak w większych siostrach - XJ 650/750) systemu YICS, który
powodował dodatkowe zawirowania mieszanki i usprawniał przebieg spalania.
Zużycie paliwa jest typowe dla motocykla tej pojemności z tamtych lat
- w ostrej, miejskiej jeździe może dojść do 8 l/100km ale przy spokojnej,
turystycznej eksploatacji powinno oscylować wokół 5,5l/100km.
.
- . Dlatego też
kierowcy o "sportowym" zacięciu jak i "turyści"
mogą narzekać na stosunkowo mały zbiornik paliwa. Za to pierwszych ucieszy
wąski silnik i ciasno zabudowany układ wydechowy "4 w 2",
zaś tym drugim przyda się nieźle wyposażona deska rozdzielcza z paliwomierzem,
woltomierzem, licznikiem przebiegu dziennego i zestawem niezbędnych
kontrolek. XJ 550 ma również kilka małych bajerów, na przykład czasowy
wyłącznik kierunkowskazów czy blokadę rozrusznika przy włączonym biegu
(po naciśnięciu włącznika zapala się kontrolka oleju). Silnik nie grzeszy
elastycznością i niezbyt chętnie reaguje na otwarcie przepustnicy poniżej
5000obr/min. Powyżej tej granicy kierownicę wyrywa z rąk. Dlatego częsta
zmiana biegów jest konieczna (ale za to ile z przyjemności dla "sportowców"
;)) W ocenie użytkowników najgorzej wypada bieg najwyższy, zbyt długi
zwłaszcza przy przeciwnym wietrze czy podczas jazdy pod górę. Dlatego
"turyście często decydują się na zmianę tylnej zębatki na "jeden
numer" mniejszą (46 zamiast 45 zębów). Silnik bardzo lubi wysokie
obroty i jest do nich konstrukcyjnie odpowiednio przygotowany. Dwa wałki
rozrządu sterują poprzez szklankowe popychacze dwoma na każdy cylinder
zaworami. Regulacja zaworów wymiennymi płytkami powoduje, że nie trzeba
do nich zbyt często zaglądać ale za to jak już przyjdzie czas ich regulacji,
to trzeba się troszkę pomęczyć. Od początku w tym motocyklu wiele niepokojów
powodował hałasujący poniżej 1500...2000 obr/min łańcuch przełożenia
wstępnego, co niektórzy użytkownicy eliminowali poprzez montaż specjalnych
wyciszaczy - niestety wymaga to rozebrania silnika. Na całe szczęście
hałas ten nie ma najmniejszego wpływu na trwałość napędu wstępnego co
potwierdza praktyka: w wielu przypadkach silniki XJ550 uzyskując przebiegi
rzędu 150 000 km bez naprawy głównej. Jednostka napędowa nie należy
do specjalnie cichych - alternator również jest napędzany łańcuchem,
ale za to mamy wąski i zwarty silnik. Wiele troski wymaga łańcuch rozrządu
-powinien być kontrolowany i w miarę potrzeby napinany nawet co 2000km.
Na szczęście nie stanowi to większego problemu, trzeba jednak pamiętać
że obudowa napinacza to bardzo delikatny odlew ze stopu aluminium.
DANE TECHNICZNE
SILNIK:Rodzaj: czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem.
Rozrząd DOHC, 2 zawory na cylinder.
Pojemność skokowa: XXX ccm. Średnica x skok tłoka: XXX x XXX mm Stopień
sprężania: 9,2. Moc: XXX kW (XXX KM) przy XXXX obr/min Moment obrotowy:
XXX Nm przy XXXX obr/min.
Zasilanie: 4 gaźniki Hitachi 32 mm
Smarowanie: z mokrą miską olejową, chłodnica oleju. Pojemność miski
olejowej: 2,6 l.
Instalacja elektryczna: Rozrusznik elektryczny
Akumulator: 12 V 12 Ah. Zapłon: elektroniczny, bezstykowy, CDI
- PRZENIESIENIE
NAPĘDU:Silnik-skrzynia biegów: koła zębate. Sprzęgło: wielotarczowe,
mokre. Skrzynia biegów: pięciostopniowa. Napęd tylnego koła: wał napędowy
- PODWOZIE:Rama:
zamknięta, podwójna, stalowa. Zawieszenie przednie: teleskopowe, 36
mm, skok 150 mm.
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące,
skok 96 mm
Hamulec przedni: tarczowy, podwójny, 270 mm [300 mm]. Hamulec tylny:
bębnowy, 230 mm
Opony przód/ tył: 3.25 H 19 / 120/90 H 18
- WYMIARY I MASY
Długość x szerokość x wysokość: 2170 x 730 x 1130 mm. Wysokość siedzenia:
780 mm
Rozstaw osi: 1435 mm [1445 mm]. Minimalny prześwit: 140 mm. Kąt pochylenia
główki ramy: 62,5o
Masy: bez płynów /pojazdu gotowego do jazdy /dopuszczalna całkowita:
206 / 231 / 432 kg
Zbiornik paliwa: 20,5 l [19 l]
- OSIĄGI Prędkość
maksymalna: 197 km/h.
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 4,8 s
Zużycie paliwa: 4,8 l/100 km.
DANE
OBSŁUGOWE I EKSPLOATACYJNE
- Przegląd techniczny:
co 4000 km.
- Wymiana oleju:
co 4000 km.
- Filtru oleju:
co 8000 km.
- Olej silnikowy:
SAE 20 W 40 (2,6 l)
- Olej teleskopowy:
SAE 10 W 30, 236 ccm w każdej goleni widelca
- Zawory: luz zaworowy
przy zimnym silniku: zawory ssące 0,16 mm, zawory wydechowe 0,20 mm,
kontrola zaworów co 20000 km.
|