MOTOCYKLE.DOMECZEK Pierwsza Prawdziwa Strona Dla Motocyklistów |
||||
|
POGODA LISTA MAILINGOWA Jeżeli chcesz być powiadamiany o nowościach na stronie wpisz swój adres e-mail, zaznacz opcję 'Dodaj' i wciśnij przycisk "OK". |
|||
YAMAHA XJ 650/750 SECA Model XJ 650/750 Zbudowano według najnowszych wówczas kanonów, głównymi atutami miała być (zresztą jak i całej serii XJ) wąska sylwetka i niska masa własna- czynników wpływających pozytywnie na zwrotność i własności jezdne. Za trzecią ważną rzecz uznano dynamikę silnika. Ale jednostka napędowa miała odegrać jeszcze jedną ważną rolę miała obniżyć środek ciężkości, po części dzięki krótkiemu skokowi tłoków po części niskiemu umieszczeniu w ramie. Szerokość silnika zmniejszono dzięki zamontowaniu alternatora u góry za blokiem cylindrów (napęd łańcuchem).Głowica otrzymała dwa wałki rozrządu współpracujące bezpośrednio z dwoma zaworami na każdym cylindrze. Taki układ sprzyjał szybkobieżności. Dodatkowym atutem XJ 650/750 był układ YICS oparty o system dodatkowych kanałów dostarczających paliwo do komór spalania i wymuszenie zawirowanie mieszanki. Miał on podnosić sprawność jednostki przy jednoczesnym zmniejszaniu spalania. W układzie przeniesienia napędu zastosowano wał napędowy. Siedemsetpiędziesiątka Yamahy okazała się pojazdem udanym. Co prawda w typowym dla tamtego okresu sposób pojazd wykazywał duża niestabilność ale użytkownicy radzili sobie z tym montując precyzyjniejsze łożyska główki ramy. W typowy dla japońskich motocykli z lat 80 sposób rdzewiał układ wydechowy a wibracje powodowały pęknięcia różnych punktów mocujących np. owiewek, często także ulegały przepaleniu żarówki. Silnik bez trudu osiągał przebiegi rzędu 100 000 km w tym czasie ulegały uszkodzenie tylko elementy rozrusznika. W 1982 roku Yamaha wprowadziła model XJ 750 SECA miał on większą pojemność, lepszą dynamikę, elektroniczną deskę rozdzielczą i zupełnie zmienioną stylizację, ale od strony technicznej był bliźniaczo podobny do XJ 650. Zmiany w silniku to zwiększenie o 2mm średnicę cylindrów oraz o 4 mm skok tłoków reszta pozostała bez zmian nawet gaźniki!. XJ 50 znikła z rynku w 1984 roku jego miejsce zajęła XJ 900 natomiast XJ 650 produkowany był do 1985 roku. DANE TECHNICZNE
DANE EKSPLOATACYJNE
|