YAMAHA XS 400
XS
400 to motocykl prosty, tani i łatwy w codziennej obsłudze. Prezentuje
się dość okazale (odlewy kół jednych z lekkiego stopu, tarczowe hamulce
z przodu i z tyłu, nowoczesną deską rozdzielczą ). Silnik cztery setki
rozwijał moc 38 KM i dysponował znakomita dynamiką. Prowadzenie motocykla
natomiast było pewne i łatwe nawet dla początkujących kierowców .
Yamahę XS 400 uznaje się za motocykl niezawodny, ale by utrzymać go w
dobrej kondycji trzeba pamiętać o wielu rzeczach. Najważniejszą sprawą
była kontrola wyprzedzenia zapłonu i kontrola przerywaczy zapłonowych
. Mechaniczne elementy miały tendencje do rozregulowania się nawet po
2000 km. Podobnie jest z luzami zaworowymi , modele z jednym wałkiem rozrządu
trzeba często doglądać jednak ze względu na prosta konstrukcje (śruby
i nakrętki) operacje regulacji luzów zaworowych można przeprowadzić samemu
przy pomocy szczelinomierza.
Po
przebiegu 40-50 tys. km. Wyraźnie rośnie zużycie oleju co oznacza ze należy
wyszlifować cylindry i wymienić tłoki i pierścienie. Dwukrotnie większą
trwałość wykazuje sprzęgło i skrzynia biegów. Do słabych punktów XS400
można zaliczyć łożyska główki ramy i łożyska wahacza. Zwłaszcza plastikowe
tuleje montowane na osi wahacza ulegają szybkiemu wytarciu i przestają
spełniać swe zadanie (wymiana tego elementu na tuleje z brązu eliminuje
tą dolegliwość) .
Szybko
zużywają się amortyzatory które tracą swe właściwości po 20 tyś km.. Drgania
silnika powodują natomiast pęknięcia elementów układu wydechowego, błotników
i centralnej podstawki. Dość często ulega awarii rozrusznik jednak zawsze
oprócz rozrusznika mamy jeszcze kick staretr.
Wiele z tych mankamentów przejęła także nowa wersja XS OHC produkowana
od 1979 do 1982 roku. Jednak w nowym modelu zmieniono stylizację, zaokrąglając
niektóre elementy, wprowadzono większy zbiornik paliwa (17 litrów). W
tylnym kole zastosowano hamulec bębnowy a instalacja wzbogaciła się o
elektroniczny regulator napięcia. Zmodyfikowano także podwozie z wydłużeniem
wahacza. W 1982 roku zaprezentowano nową XS 400 DOHC , która pozostała
w ofercie firmy aż do 1990 roku. Od poprzedniczki odziedziczyła tylko
nazwę reszta była zupełnie nowa. Nowa była stylizacja (bardziej kanciasta)
, nowy silnik z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, ale również rama i obręcze
kół jezdnych (wygląd nawiązywał do modelu XZ 550)
Yamaha XS400 to idealny motocykl do codziennego użytku oferowano ją w
dwóch wersjach silnikowych o mocy 45 KM i 27 KM i w obu przypadkach był
bardzo elastyczny. Silnik wyposażony był w dwa zawory na cylinder oraz
dwa wałki rozrządu napędzane wspólnym łańcuchem, alternator umieszczony
był za blokiem cylindrów co pozwoliło na zachowanie wąskiej sylwetki motocykla.
Zwrotna , stabilna w zakrętach i dynamiczna, z dobrymi hamulcami Yamaha
zyskała wielu zwolenników (była nawet porównywana do bardzo dynamicznej
Yamahy RD350).
DANE
TECHNICZNE
SILNIK: Chłodzony
powietrzem, dwucylindrowy rzędowy o poj. 399cm^3 , czterosuwowy z dwoma
wałkami rozrządu w głowicy napędzanych łańcuchem, dwa zawory na cylinder,
szklankowe popychacze, gaźniki podciśnieniowe, zapłon elektroniczny, rozrusznik
elektryczny akumulator 12V, średnica/skok tłoka 69/53.4, stopień sprężania
9,7:1 Moc maksymalna 45 KM przy 9500 obr/min moment obrotowy 36 Nm
PRZENIESIENIE NAPĘDU: Napęd wstępny kołami zębatymi, wielotarczowe sprzęgło
mokre , 6 stopniowa skrzynia biegów, napęd tylnego koła za pomocą łańcucha.
PODWOZIE: Podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, widelec teleskopowy
o średnicy rur nośnych 35 mm, wahacz dwuramienny stalowy podparty centralnym
elementem resorująco - tłumiącym, Hamulce przód tarcz o średnicy 279mm
tył bęben 160mm Ogumienie przód 3.00 S18/ 4.10 S18
WYMIARY I MASA: Rozstaw osi 13800mm, kąt główki ramy 63.7 stopni skoki
zawieszenia przód/tył 140mm/95mm, wysokość siodła 800mm, pojemność zbiornika
paliwa 17l, masa w stanie gotowym do drogi 190 kg , dopuszczalna masa
całkowita 400 kg
OSIĄGI: Prędkość maksymalna 165 km/h, Przyspieszenie od 0 do 100 - 6,1s,
zużycie paliwa 5 l na 100 km
DANE
EKSPLOATACYJNE
Przegląd techniczny co 5 000 km wymian1 oleju silnikowego co 5000 km.
Wymiana filtru olejowego co 5 000 km.
Olej silnikowy 20 W 40 (2,5 litry).
Olej w zawieszeniu przednim 10W 30 po 263 cm ^3 w każdej goleni
Świece zapłonowe NGK DPR 8 ES-L
Akumulator 12 V 10 Ah.
Luz zaworowy przy zimnym silniku: ssące 0,11-0,15mm ,
wydechowe 0,16-0,20mm.
Obroty biegu jałowego 1200 +/-100
|