MOTOCYKLE.DOMECZEK Pierwsza Prawdziwa Strona Dla Motocyklistów |
||||
|
POGODA LISTA MAILINGOWA Jeżeli chcesz być powiadamiany o nowościach na stronie wpisz swój adres e-mail, zaznacz opcję 'Dodaj' i wciśnij przycisk "OK". |
|||
YAMAHA XZ 550 Premiera Yamahy XZ 550 odbyła się w 1981 roku. Nowy model był wyposażony w dwucylindrowy silnik V2 o kącie rozchylania cylindrów 70 stopni, który jak na owe czasy był konstrukcją nieprawdopodobnie nowoczesną. Dwa wałki rozrządu w każdej z głowic sterowały 4 zaworami poprzez szklankowe popychacze, zaś o prawidłową temperaturę dbał obieg cieczy chłodzącej z pompą. Cztery zawory i opadowe gaźniki skutecznie napełniały komory spalania , że przy pojemności 550 cm^3 moc maksymalna wynosiła 64 KM. Do znakomitych osiągów przyczynił się zapewne system YICS, stosowany dość często przez Yamahę. Specjalne kanały w układzie dolotowym wprowadzały część mieszanki w ruch wirowy, co bardzo usprawniało przebieg procesów spalania w cylindrach. Nowy silnika zamontowano w stalową ramę grzbietową podpartą 18 calowymi kołami a całość dopełniło nietypowe nadwozie z wygodną kanapą i dużym zbiornikiem paliwa. Jednak jak się okazało bardzo nowatorska konstrukcja miała zbyt wiele wad. Ponieważ sprzedaż była zbyt słaba w następnym roku wprowadzono dość obszerną owiewkę przednią. Poważnymi wadami nowej 550 były przede wszystkim niestabilne podwozie i niepewne prowadzenie w zakrętach. Winę za taki stan rzeczy ponosił zbyt wąski wahacz tylny i zbyt luźne łożyska główki ramy. Zbyt długie przełożenie 5 biegu zmuszało do ciągłych redukcji na 4 w konsekwencji rosło zużycie paliwa. Dodatkowe kłopoty pojawiały się pojawiały się podczas obsługi serwisowej (ciężki dostęp do świec i głowic). Od strony mechanicznej XZ 550 też niebyła święta. Pojawiały się przepalenie uzwojenia na stojanie alternatora, ulegały także przepaleniu układy prostownicze. Duże nakrętki przy kołach zębatych wału korbowego i wałka wyrównoważającego mają tendencje do luzowania się (nie trzeba przypominać czym się może skończyć całkowite ich odkręcenie). Typową usterką są awarie mechanizmu rozrusznika, ponadto w sposób typowy dla motocykli z lat 80 rdzewieje układ wydechowy. Trzeba przyznać że XZ 550 sprawia wielki zawód. DANE TECHNICZNE
DANE EKSPLOATACYJNE
|