motocykle_logo.jpg (6797 bytes)

MOTOCYKLE.DOMECZEK

Pierwsza Prawdziwa Strona Dla Motocyklistów

motocykle_logo.jpg (6797 bytes)

POWRÓT >>>


stat4u

TOP 100 - najlepszych stron motocyklowych

 

POGODA
Chcesz pojezdzic w weekend sprawdz aktualne pogode
UWAGA !!!!!
Chcesz znalezc opis konkretnego motocykla pisz niezwłocznie a opis pojawi sie w ciągu kilku dni !!!!!

LISTA MAILINGOWA

Jeżeli chcesz być powiadamiany o nowościach na stronie wpisz swój adres e-mail, zaznacz opcję 'Dodaj' i wciśnij przycisk "OK".

E-mail:

Dodaj adres
Usuń adres

 

YAMAHA XZ 550

Premiera Yamahy XZ 550 odbyła się w 1981 roku. Nowy model był wyposażony w dwucylindrowy silnik V2 o kącie rozchylania cylindrów 70 stopni, który jak na owe czasy był konstrukcją nieprawdopodobnie nowoczesną. Dwa wałki rozrządu w każdej z głowic sterowały 4 zaworami poprzez szklankowe popychacze, zaś o prawidłową temperaturę dbał obieg cieczy chłodzącej z pompą. Cztery zawory i opadowe gaźniki skutecznie napełniały komory spalania , że przy pojemności 550 cm^3 moc maksymalna wynosiła 64 KM. Do znakomitych osiągów przyczynił się zapewne system YICS, stosowany dość często przez Yamahę. Specjalne kanały w układzie dolotowym wprowadzały część mieszanki w ruch wirowy, co bardzo usprawniało przebieg procesów spalania w cylindrach. Nowy silnika zamontowano w stalową ramę grzbietową podpartą 18 calowymi kołami a całość dopełniło nietypowe nadwozie z wygodną kanapą i dużym zbiornikiem paliwa. Jednak jak się okazało bardzo nowatorska konstrukcja miała zbyt wiele wad. Ponieważ sprzedaż była zbyt słaba w następnym roku wprowadzono dość obszerną owiewkę przednią. Poważnymi wadami nowej 550 były przede wszystkim niestabilne podwozie i niepewne prowadzenie w zakrętach. Winę za taki stan rzeczy ponosił zbyt wąski wahacz tylny i zbyt luźne łożyska główki ramy. Zbyt długie przełożenie 5 biegu zmuszało do ciągłych redukcji na 4 w konsekwencji rosło zużycie paliwa. Dodatkowe kłopoty pojawiały się pojawiały się podczas obsługi serwisowej (ciężki dostęp do świec i głowic). Od strony mechanicznej XZ 550 też niebyła święta. Pojawiały się przepalenie uzwojenia na stojanie alternatora, ulegały także przepaleniu układy prostownicze. Duże nakrętki przy kołach zębatych wału korbowego i wałka wyrównoważającego mają tendencje do luzowania się (nie trzeba przypominać czym się może skończyć całkowite ich odkręcenie). Typową usterką są awarie mechanizmu rozrusznika, ponadto w sposób typowy dla motocykli z lat 80 rdzewieje układ wydechowy. Trzeba przyznać że XZ 550 sprawia wielki zawód.

DANE TECHNICZNE

  • SILNIK: Dwucylindrowy, widlasty V 70 stopni, czterosuwowy, chodzony powietrzem Rozrząd typu DOHC, Cztery zawory na cylinder, dwa gaźniki Mikuni o średnicy przelotu 34 mm, rozrusznik elektryczny, Alternator o mocy 280W. Średnica cylindra/skok tłoka 80/55 mm, pojemność skokowa 552 cm^3, stopień; sprężania 10,5:1. Moc maksymalna 64 KM przy 9 500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 50 Nm przy 8500 obr/min.
  • PRZENIESIENIE NAPEDU: Wielotarczowe sprzęgło w kąpieli olejowej, pięciostopniowa skrzynia biegów, wał napędowy.
  • PODWOZIE: Rama grzbietowa stalowa , widelec teleskopowy o średnicy 35mm, wahacz wleczony podparty dwa elementy resorująco-tłumiące Hamulce: przód- 2 tarcze o średnicy 267 mm, tył- bęben 180mm. Ogumienie: przód - 90/90 H 18, tył - 4,25/85 H 18.
  • WYMIARY I MASY: Długość całkowita 2200 mm, rozstaw osi 1450mm, wysokość siodła 725mm, pojemność zbiornika paliwa 17 dm^3, masa własna(gotowy do drogi) 221kg.
  • OSIĄGI: Prędkość maksymalna 190 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5 sekund, średnie zużycie paliwa 6 litra na 100 km.

DANE EKSPLOATACYJNE

  • Przegląd techniczny co 5 000 km
  • Wymiana oleju silnikowego co 5 000 km.
  • Wymiana filtru olejowego co 5 000 km.
  • Olej silnikowy SAE 20 W 50 (3,1 litra).
  • Świece zapłonowe NGK DR 8 ES-L
  • Akumulator YB 14 L
  • Luz zaworowy ssące 0,13 mm wydechowe 0,18mm