MOTOCYKLE.DOMECZEK Pierwsza Prawdziwa Strona Dla Motocyklistów |
||||
|
PARAMETRY UKŁADU ZAWOROWEGO
Kąt otwarcia zaworów i luzy zaworowe są istotnymi parametrami silnika czterosuwowego. Z uwagi na wykorzystywanie zjawisk falowych i bezwładnościowych strumienie ładunku lub spalin zawory nie są otwierane i zamykane w skrajnych położeniach tłoka (ZZ- zwrot zewnętrzny, ZW- zwrot wewnętrzny). Zawór dolotowy otwiera się jeszcze przed dojściem tłoka do ZZ (o pewien kąt obrotu wału korbowego), natomiast zamknięcie tego zaworu następuje po przejściu tłoka przez ZW o dość duży kąt. Umożliwia to, zwłaszcza przy dużych obrotach, wykorzystanie doładowania dynamicznego w wyniku dużej energii ładunku płynącego z kanału dolotowego, pomimo przeciwnego kierunku ruchu tłoka. Zawór wylotowy otwiera się (o określony kąt) przed ZW, a jego zamknięcie następuje po wykonaniu przez tłok ZZ. Z porównania wielkości kątów wynika, że istnieje okres tzw. Pokrycia faz (przy położeniu tłoka w pobliżu ZZ), w którym jednocześnie otwarte są oba zawory: dolotowy i wylotowy. Wszystkie powyższe kąty dobierane są doświadczalnie, w zależności od przeznaczenia silnika i żądanej jego charakterystyki. Luz zaworowy konieczny jest do prawidłowej pracy rozrządu wobec rozszerzalności poszczególnych elementów silnika (cylindra i głowicy) oraz elementów układu rozrządu.
Luz zaworowy ,mierzony jest na ogół przy zimnym silniku, w miejscu współpracy zaworu z dźwigienką zaworową. Wielkość luzu zależy od materiałów i konstrukcji kadłuba, cylindra, głowicy, drążka popychacza itp. Wynosi zazwyczaj 0,1 - 1 mm. Ze względu na większą temperaturę pracy luzu zaworu wylotowego jest często nieco większy niż dolotowego. Wielkość luzu wpływa również w pewnym stopniu na fazy rozrządu: mierzone przy zbyt małych luzach kąty otwarcia zaworów są większe, a kąty zamknięcia mniejsze. Ze względu na zużycie elementów rozrządu (gniazda zaworowe, końcówki dźwigienek i drążków popychaczy) luzy zaworowe powinny być periodycznie kontrolowane, a ich wielkość powinna być zgodna z danymi fabrycznymi. Czasoprzekroje, wyrażane okresem zależności czynnej powierzchni przelotu pomiędzy zaworem a gniazdem zaworowym do czasu lub kąta obrotu wału korbowego, są miarą skuteczności działania układu rozrządu. Dla uzyskania dużych czasoprzekrojów przy ustalonych wielkościach skoku zaworu i kąt ich otwarcia, zawory powinny być otwierane i zamykane możliwie szybko. Jednak zwiększenie prędkości otwierania zaworów są ograniczone jest wzrastającymi przyspieszeniami i siłami w mechanizmie rozrządu, zwłaszcza że czasy otwarcia zaworów są bardzo krótkie: dla 5000 obr/min przeciętny czas wynosi 0,008 s. |
POGODA LISTA MAILINGOWA Jeżeli chcesz być powiadamiany o nowościach na stronie wpisz swój adres e-mail, zaznacz opcję 'Dodaj' i wciśnij przycisk "OK". |